Svar: At undvære mælk om natten etc.

11. december 2019

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Christine

Tak for dit brev :)

Du har naturligvis ret i, at jeres datters urolige søvn godt kan være et udtryk for, at hun har behov for lidt mere mad, og hvis du vil forsøge at ændre noget i jeres dagsplan, så kan det være at adskille grød og frugt om morgenen og i stedet tilbyde frugt som et mellemmåltid. Hun må gerne få frugtmos som mellemmåltid både formiddag og eftermiddag.

Det betyder, at en dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i jeres seng som nu

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, de dage hvor du giver mos fra glas bør det være mos til 6 måneders babyer :) Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur som nu

Eftermiddag 15-15.30: Tilbydes frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur som er en powernap

Aften 18.30: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk. Udgangspunktet mere og mere jeres mad, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden.

Ammes og puttes til natten ca 21-21.30 som nu (i takt med at hun bliver ældre, så begynder hun sandsynligvis at kunne springe dagens 3. lur over og i stedet vil hun så på sigt gå tidligere i seng)

Sen aften/først på natten: Ammes rigtig godt

Begynder stille og roligt at kunne undvære mælken midt nat...

For at vænne hende til at undvære brystet midt nat, så kan det være en god idé at du afkorter amningen her mere og mere, så du trækker brystet til dig og hun på den måde ikke fylder sig med mælk. I takt med at du lirker brystet ud af munden på hende, må du gerne indføre bestemte kærtegn, putteklud, beroligende ord eller lignende, så hun fremover kan hjælpes med netop dette og ikke længere behøver brystet.

Derudover tænker jeg, at hendes urolige søvn også handler om alder og udvikling. Der sker udviklingsmæssigt meget med hende netop nu, både motorisk og mentalt og det gør naturligt, at hun sover uroligt om natten. Motorisk begynder hun nu at kunne flytte mere på sig. Hun triller omkring, sparker, bruger sine hænder, griber ud osv. og hun er meget bevidst om rummet hun er i, legetøj som ligger omkring hende, som hun ser og forsøger at få fat i. Hun forsøger at krybe, strække sig, skubbe sig frem - ofte går det baglæns i stedet for fremad, hvilket frustrerer enormt meget...

Og også om natten får hun lagt sig i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Hun triller over mod sengens sider, skubber sig op i hjørnet, sparker fra med benene, kommer om på maven, kan ikke finde ud af at komme tilbage på ryggen osv. osv. Og hun har brug for sin hjælp til netop stillingskift om ...

Annonce

... natten. Hun har brug for at du hjælper hende om på siden, tilbage på ryggen, giver hende dynen på, som hun har sparket af osv.

Mentalt har hun også en urolig periode. Hun oplever verden mere og mere bevidst. Hun kan se længere, oplever verden betydeligt større, suger til sig af indtryk, får rigtig mange stimuli - og drømmer derfor også mere. Hun vil derfor godt kunne vågne op om natten, ligge og småklynker, græde, nogle gange ligge og virre med hovedet, slår ud med armene, nogle gange grine eller pludre i søvne - alt sammen på grund af drømmeaktivitet...

Uroen om natten hører derfor til en vis grad alderen til og det ændrer sig med tiden. Det vigtige er, at du ikke begynder at indføre dårlige vaner om natten - at du f.eks. forsøger at undgå at amme hende igen og igen, eller at du giver hende sut i munden, hver gang hun vågner, eller at du begynder at tage hende op, gå rundt med hende i din favn, sætter dig og hopper på en pilatesbold eller lignenden.. men i stedet netop forsøger at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har - at hun puttes i sin egen seng, at hun hjælpes til ro med amning, beroligende hænder, beroligende ord, kærtegn, stillingskift osv.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis du følger ovenstående dagsplan, så burde det ikke være sult, som gør at hun vågner. Du må gerne øge hendes indtag af skemad lidt, så hun måske spiser ¾-1 dl. grød eller grøntsagsmos af gangen, hvis hun kan det. Start stille og roligt op, så det ikke giver bagslag og hendes mave pludselig går helt i stå, eller hun får ondt i maven. Prøv at følge hendes naturligt lyst til at spise og tilbyd også mad i hånden, som hun kan sidde og gumle på. Det styrker hende mundmotorisk og vil også forlænge måltidets varighed, så hun føler mæthed på en anden måde... Hvis du fornemmer, at hun trives bedst med ½ dl. grød eller mos af gangen, så er det også fint at bibeholde dette. Det er bedre at hun spiser ½ dl. tre gange dagligt, end at hun spiser 1.5 dl. på en gang...

Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at du gerne vil kunne give flaske, og I kan naturligvis godt lade far forsøge sig med en flaske sen aften. Det vil sige, at far kan forsøge med flaske f.eks. kl 23-01, hvornår I tænker, at hun er parat, og måske vil jeres datter tage imod den, fordi hun på det tidspunkt stadig er halvt sovende... Det vil give dig mulighed for at gå tidligere i seng og lade far tage over om natten, så du kan få lidt sammenhængende søvn og på den måde måske hænge bedre sammen :) Nogle oplever også, at modermælkserstatning mætter mere end modermælk, så en flaske sen aften kan nogle gange være det som gør, at jeres datter efterfølgende sover et længere søvnstræk. I kan forsøge med modermælkserstatning eller forsøge med en flasken vælling - måske vil hun kunne lide smagen af vælling... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor